Airports Competitiveness: Models and Assessment Methods

 

Z satysfakcją prezentujemy gorącą jeszcze publikację Airport Competitiveness: Models and Asssessment Methods autorstwa prof. dr hab. Małgorzaty Bednarczyk oraz dr Ewy Grabińskiej.

Publikacja przedstawia  wyniki badań nad konkurencyjnością regionalnych lotnisk w Polsce na tle lotnisk europejskich. Wyniki badań mogą być cenną wskazówką dla praktyki zarządzania nowoczesnymi portami lotniczymi. Pozwalają także na określenie różnych scenariuszy dalszego rozwoju lotnisk w Polsce.

 

 

 

 

W ostatnich latach obserwuje się intensywny rozwój polskiego sektora lotnictwa cywilnego, w szczególności regionalnych portów lotniczych. Na funkcjonowanie polskich portów lotniczych niewątpliwie istotnie wpłynęła transformacja ustrojowa lat 90. XX wieku, akcesja Polski w struktury UE będąca następstwem silnych przeobrażeń instytucjonalno-prawnych, a także zmiany warunków społeczno-gospodarczych. Zmiany, które nastąpiły w ciągu ostatnich dwóch dekad skłaniają do podjęcia badań nad stanem rozwoju i działalnością polskich regionalnych portów lotniczych. Zagadnienie konkurencyjności jest szeroko omawiane w literaturze przedmiotu, jednakże istnieje zauważalna luka w zakresie problematyki konkurencyjności regionalnych portów lotniczych w Polsce.

Ponieważ na rynek przewozów lotniczych mają wpływ ogólne trendy gospodarki światowej, takie jak procesy globalizacji, liberalizacji czy deregulacji, rozwój transportu lotniczego jest niezwykle dynamiczny i trudny do przewidzenia – powstają nowe technologie, gwałtownie zmieniają się uwarunkowania ekonomiczne, wzrasta świadomość potrzeby ochrony środowiska. Wszelkie zmiany mają miejsce w warunkach coraz silniejszej konkurencji oraz przebiegają w ramach istniejących ograniczeń finansowych. Dlatego kwestia konkurencyjności portu lotniczego pozostaje niezwykle ważna dla jego właścicieli oraz zarządu i jest interesującym polem badawczym, ale także tradycyjnym obszarem działań największych firm konsultingowych świata. W pracy ukazano rolę i znaczenie możliwości rozwoju polskich portów lotniczych na tle aktualnej sytuacji gospodarczo-politycznej oraz w aspekcie prognoz dotyczących rozwoju tego sektora. 

Celem niniejszej publikacji było wzbogacenie koncepcji konkurencyjności portu lotniczego oraz wyznaczenie determinant konkurencyjności polskich lotnisk; ukazanie wielostronności relacji i zależności pomiędzy obiektem badań, jakim jest regionalny port lotniczy a uwarunkowaniami zewnętrznymi. Podstawą rozważań był charakterystyka aktualnego stanu polskich regionalnych portów lotniczych, jak również przedstawiono możliwości i ograniczenia związane z ich dalszym efektywnym funkcjonowaniem na rynku usług lotniczych, zwłaszcza w segmencie usług pasażerskich.

Zaproponowaną hipotezą było stwierdzenie, iż istnieje usystematyzowany zbiór determinant rozwoju regionalnego portu lotniczego, które kształtują jego pozycję konkurencyjną i są istotnymi źródłami jego rozwoju. Na rozwój portów lotniczych ma wpływ wiele czynników, a zachodzące procesy mają charakter wielopłaszczyznowy i przenikają się nawzajem. Weryfikacja hipotezy polegała na przeprowadzeniu analizy wybranych czynników konkurencyjności regionalnego portu lotniczego. W oparciu o zbudowaną listę potencjalnych czynników konkurencyjności regionalnego portu lotniczego działającego na rynku polskim podjęto próbę analizy ekonometrycznej związków pomiędzy ich zbiorami, co stanowiło podstawę opracowania modelu konkurencyjności przydatnego w zarządzaniu regionalnymi portami lotniczymi w Polsce.

Zagadnienie konkurencyjności polskich regionalnych portów lotniczych jest niezwykle interesującym  obszarem badawczym ze względu na dynamicznie zmieniającą się sytuację na szeroko rozumianym rynku lotniczym. Niniejsza praca nie tylko miała na celu wzbogacenie koncepcji konkurencyjności portu lotniczego oraz wyznaczenia determinant konkurencyjności polskich lotnisk, ale również może stanowić przyczynek do dalszych badań i analiz sprzyjających rozpoznaniu czynników decydujących o poziomie konkurencyjności lotnisk w ujęciu przekrojowo-czasowym.

Data opublikowania: 08.10.2016
Osoba publikująca: Karolina Nessel