Przedsiębiorczość w sporcie. Zasady i praktyka

     

Przedsiębiorczość w sporcie.

Zasady i praktyka

 

Redakcja: M. Bednarczyk, K. Nessel

Wydawca: CeDeWu

Wydanie I, Warszawa, 2016

ISBN: 978-83-7556-853-0

 

   
                       

 

CZĘŚĆ II. UWARUNKOWANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W SPORCIE

ROZDZIAŁ 10. Przedsiębiorczość międzynarodowa w sporcie

 

WYRAŻENIA KLUCZOWE:

  • alianse strategiczne
  • born globals
  • dostęp do zasobów
  • dystans psychiczny
  • eksport
  • franczyza
  • globalizacja
  • import
  • internacjonalizacja rynku sportowego
  • język
  • joint ventures
  • kontrakt na wykonawstwo „pod klucz"
  • kontrakt na zarządzanie
  • korzyści skali
  • korzyści z umiędzynarodowienia działalności
  • koszty bycia obcym
  • licencja
  • MCMMG
  • model uppsalski
  • odmienność otoczenia zagranicznego
  • ograniczenie ryzyka
  • otoczenie ekonomiczne
  • otoczenie polityczne i prawne
  • otoczenie społeczno-kulturowe
  • przedsiębiorczość międzynarodowa
  • przewagi konkurencyjne
  • religia
  • ryzyko operacyjne
  • ryzyko transferu
  • ryzyko własności
  • SSSL
  • udział mniejszościowy
  • zagraniczne inwestycje bezpośrednie

 

MATERIAŁY DODATKOWE:

  1. O zarządzaniu w sporcie w wymiarze międzynarodowym: Li M., MacIntosh E., Bravo G. (2012), International sport management, Human Kinetics.
  2. O umiędzynarodowianiu działalności sportowej: Desbordes M., Richelieu A. (2012), Global Sport Marketing: Contemporary Issues and Practice, Routledge.
  3. Badanie czynników sukcesu międzynarodowych imprez sportowych w różnych regionach Europy: Cserhati G., Polak-Weldon R. (2013), Succes factors of international sporting events in different regions of Europe, Applied Studies in Agribusiness and Commerce, 7(1).
  4. Wiadomości ze światowego rynku sportowego: SportBusiness International magazine, www.sportbusiness.com
  5. Statystyki dla światowego rynku sportowego: www.statista.com/statistics/370560/worldwide-sports-market-revenue/
  6. Raport na temat skali i efektów sportowych imprez międzynarodowych w roku 2014: www.sportcal.com/impact/GSI_Report2015_details.aspx
  7. O globalnej ekspansji NBA: www.nba.com/global/
  8. O transferze piłki nożnej do Indii: Sztachelski R. (12.01.2015), Ryzykowny hinduski przeszczep, Rzeczpospolita, www.rp.pl/artykul/0,1170481.html.
  9. Pierwszy polski klub żużlowy w ekspansji na rynku niemieckim: Malinowski R. (01.03.2013), Falubaz rusza na podbój niemieckiej Bundesligi, Sportowe Fakty, LINK.
  10. O potencjale rynku sportowego w Chinach: Economist Intelligence Unit (2009), The big league? The business of sport in China, A report from the Economist Intelligence Unit.
  11. O jednej z form współpracy Europy z Chinami w rozwoju chińskiej piłki nożnej: Belgijsko-chińska współpraca piłkarska, Sportmarketing.pl, 25.06.2016, LINK.
  12. Przejęcie kolejnego wielkiego klubu piłkarskiego w Europie przez Chińczyków: Inter z Chińczykami, Sportmarketing.pl, 23.06.2016, LINK. I kupno 80% AC Mian chwilę później: Chińczycy biroą Milan. Wydadzą 400 mln euro?, Rzeczpospolita, 06.07.2016, LINK.
  13. O tym kto zarabia na organizacji EURO 2016 i o zwolnieniu UEFA z podatków w czasie tego wydarzenia: Muszyński M., Kto zarobi na Euro 2016?, Forbes, 02.06.2016, LINK.
  14. Przykład eksportu polskich usług na rynku sportowym – czyli kiedy Polacy projektują stadion we Włoszech: Włochy: Kolejny krok w kierunku stadionu Cagliari, Stadiony.net, 23.06.2016, LINK.
  15. O wpływie wyjścia Wielkiej Brytani z UE na rynek pracy zawodników zagranicznych w tym kraju: Nowak M.,Brexit katastrofą dla sportowców na Wyspach? Nadchodzą spore zmiany, Polskieradio.pl, 24.06.2016, LINK.

 

 

^^^^   PODRĘCZNIK

<<<   ROZDZIAŁ POPRZEDNI

ROZDZIAŁ NASTĘPNY  >>>>>